
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za septembar 2011. 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA 

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĎena je, jednim delom i kroz 

odeljak o slobodi izraţavanja.  

 

1.2. Odbornici vladajuće većine u Skupštini opštine Ljig, kako prenosi dnevni list 

„Pravda“, doneli su, na sednici odrţanoj početkom septembra, odluku o ukidanju direktnih 

TV prenosa iz lokalne skupštine. Skupština opštine Ljig je ovakvu odluku donela na predlog 

Miodraga Starčevića Mikele, predsednika opštine i lokalnog lidera Socijalističke partije 

Srbije. On je predlog pravdao pribliţavanjem lokalnih izbora i mogućnošću da se govornica 

zloupotrebi za predizbornu kampanju. Sličnu odluku, Skupština opštine Ljig donosila je i 

pred ranije izbore. 

 

Članom 10. Zakona o javnom informisanju propisano je da organi lokalne samouprave, pa 

samim tim i skupštine opština, pa i sami odbornici u tim skupštinama, imaju obavezu da 

informacije o svome radu učine dostupnim za javnost i to pod jednakim uslovima za sve 

novinare i sva javna glasila. Smisao ove odredbe nije samo da obezbedi zaštitu novinara i 

redakcija od diskriminacije, tako što će im garantovati dostupnost informacija pod jednakim 

uslovima, već pre svega da obezbedi javnost informacija o radu institucija. Odluka Skupštine 

opštine Ljig, koliko god moţda bila doneta i iz dobrih namera, budući da je činjenica da se 

direktni prenosi skupštinskih sednica u Srbiji zloupotrebljavaju za potrebe političke 

propagande, posebno ukoliko javnost rada opštinske skupštine ne bude bila obezbeĎena na 

drugi, adekvatan način, bila bi u direktnoj suprotnosti sa odredbama Zakona o javnom 

informisanju. Odluka ukazuje na još jednu karakteristiku odnosa vlasti i medija u Srbiji. 

Naime, političari, po pravilu, nemaju poverenja u odluke samih medija o tome prenos koje 

konkretne sednice jeste od javnog interesa, a koje ne, pa se mediji, po pravilu, umesto da 

sami, vodeći računa o interesu javnosti i zahtevima svojih gledalaca, odlučuju o tome koju bi 

sednicu prenosili, a koju ne, dovode pred svršen čin. Posledica ovoga je opasna praksa, u 

kojoj, po pitanju otvorenosti institucija prema javnosti, umesto interesa same javnosti, 

odlučujuću reč imaju pojedinačni interesi političara zastupljenih u tim institucijama. 

 

 

 

 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za septembar 2011. 

 

2. Zakon o radiodifuziji, Zakon o elektronskim komunikacijama 

 

Direktor Republičke agencije za elektronske komunikacije (RATEL), Milan Janković, izjavio 

je da se poslednjih nekoliko meseci povećao broj radio-stanica koje rade bez dozvole, te da u 

Srbiji, u septembru 2011. godine, program piratski emituje 56 radio i televizijskih stanica. Po 

Jankoviću, za njihovo gašenje je nadleţna inspekcija pri Ministarstvu kulture, informisanja i 

informacionog društva, koja bi, nakon brojnih najava, trebalo da počne da radi 19. 

septembra, budući da RATEL, osim kontrolnih mehanizama, nema inspekciju koja bi mogla 

da zabrani njihov rad. Janković je podsetio da RATEL ima dva merna centra, a kontrolori, 

Ministarstvu i Republičkoj radiodifuznoj agenciji (RRA), mogu samo da dostavljaju zapisnike 

o merenju, odnosno podatke da neki emiter radi bez dozvole. Ministarstvo je potvrdilo da je 

jedan inspektor imenovan i da će, ako na tu proceduru u meĎuvremenu ne bude upućena 

nijedna ţalba, početi da radi tokom septembra. Srboljub Bogdanović, portparol Republičke 

radiodifuzne agencije (RRA), izjavio je za dnevni list „Blic“, da administrativna procedura 

zabrane rada stanica, kojom ta agencija raspolaţe, ne moţe u svim situacijama biti u 

potpunosti delotvorna. „U jednom broju slučajeva je neophodno fizički onemogućiti 

prekršioca da emituje takav program oduzimanjem, odnosno onesposobljavanjem opreme, za 

šta RRA nema zakonska ovlašćenja“, istakao je Bogdanović. 

 

Zakonom o radiodifuziji predviĎeno je da niko ne moţe da emituje radio ili televizijski 

program ukoliko mu prethodno Republička radiodifuzna agencija nije izdala dozvolu. 

Izuzetak je predviĎen jedino u odnosu na dve ustanove javnog radiodifuznog servisa, RTS i 

RTV, koje program emituju neposredno na osnovu Zakona. Zakonom o elektronskim 

komunikacijama predviĎeno je da, pri odreĎivanju uslova i načina korišćenja radio-

frekvencija za distribuciju i emitovanje medijskih sadrţaja, Republička agencija za 

elektronske komunikacije ostvaruje saradnju sa Republičkom radiodifuznom agencijom i to 

tako što dozvolu za korišćenje radio-frekvencija izdaje isključivo na zahtev RRA. MeĎutim, 

uprkos ovim odredbama, shodno nalazima RATEL-a, ukupno 56 radio i televizijskih stanica u 

Srbiji svoj program emituje i bez dozvole za emitovanje programa Republičke radiodifuzne 

agencije i bez dozvole za korišćenje radio-frekvencija Republičke agencije za elektronske 

komunikacije. Rešenja, koja u takvoj situaciji izdaju i RRA i RATEL, o zabrani emitovanja 

programa i zabrani neovlašćenog korišćenja radio-frekvencija, pokazala su se kao 

nedolotvorna, iz razloga što nisu praćena i merama prinude, koje bi se ogledale u plenidbi 

opreme za emitovanje. Mere inspekcijskog nadzora koje, izmeĎu ostalog obuhvataju i 

mogućnost oduzimanja opreme, Zakonom o elektronskim komunikacijama su stavljene u 

nadleţnost inspektora elektronskih komunikacija pri Ministarstvu kulture, informisanja i 

informacionog društva. Kašnjenje ministarstva u imenovanju inspektora, u dobroj meri 

onemogućilo je efikasnu borbu protiv radio piraterije, te ostavilo, pre svega komercijalne 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za septembar 2011. 

 

emitere, koji plaćaju zakonom propisane naknade, na milost i nemilost nelojalnoj 

konkurenciji radio pirata. Što je još gore, shodno saopštenju RATEL-a od 9. septembra ove 

godine, radio piraterija ugroţava i čitav niz sluţbi koje koriste radio komunikacije, meĎu 

njima i sluţbe nadleţne za bezbednost vazduhoplovnog saobraćaja. U meĎuvremenu su i 

tuţilaštva u jednom broju slučajeva pokretala krivične postupke protiv radio pirata, po 

pravilu za krivično delo neovlašćeno bavljenje odreĎenom delatnošću iz člana 353. Krivičnog 

zakonika. Navedenom odredbom, naime, zaprećena je novčana kazna ili kazna zatvora u 

trajanju do dve godine, za svakoga ko se delatnošću, za čije obavljanje je po zakonu potrebna 

dozvola nadleţnog organa, bavi neovlašćeno. Ne postoje informacije o tome da je u nekom od 

pokrenutih krivičnih postupaka došlo do pravnosnaţnog presuĎenja. U takvoj situaciji, 

naţalost ne čudi, što se broj radio pirata, umesto da se smanjuje, povećava. 

 

3. Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina 

 

3.1. Direktor „Pannon“ RTV, regionalne medijske kuće na maĎarskom jeziku sa sedištem 

u Subotici, Rudolf Mihok, smenjen je s poloţaja. Odluku o razrešenju donela je, na sednici 

odrţanoj 17. septembra, Skupština Fonda „Panonija“, na predlog Izvršnog odbora. 

Potpredsednik MaĎarskog nacionalnog saveta (MNT) i član Skupštine Fonda „Panonija“, 

Ferenc Ţoldos, u izjavi „MaĎar sou“, naveo je da je jedan od razloga, prekid televizijskog 

prenosa sa Palića 20. avgusta, sa centralnog obeleţavanja maĎarskog nacionalnog praznika 

posvećenog osnivaču drţave i prvom maĎarskom kralju Ištvanu. Inače, po Zakonu o 

nacionalnim savetima nacionalnih manjina, MaĎarski nacionalni savet je prošle godine 

postao suosnivač RTV „Pannon“, pa ima svoje predstavnike u rukovodećim telima. RTV 

„Pannon“, inače, ima regionalnu radijsku i lokalnu televizijsku dozvolu u Subotici.  

 

Ovo je drugi slučaj smene rukovodilaca u maĎarskim medijima u roku od samo nekoliko 

meseci. Početkom leta, smenjen je glavni urednik „MaĎar soa“, Čaba Presburger. MaĎarski 

nacionalni savet zamerio mu je što ne prati redovno rad najjače maĎarske stranke, Saveza 

vojvoĎanskih MaĎara, kao i to da ne šalje novinare da izveštavaju o aktivnostima predsednika 

Skupštine APV, Šandora Egerešija. MaĎarski nacionalni savet nije komentarisao smenu 

direktora RTV „Pannon“. Ono što je, meĎutim, interesantno, jeste činjenica da je „Pannon“ 

svojevremeno dobio dozvole za emitovanje kao komercijalni emiter, iako je njegov osnivač 

bio neprofitni Fond „Panonija“. Tokom 2010. godine, u skladu sa odredbama Zakona o 

nacionalnim savetima nacionalnih manjina, suosnivač RTV „Pannon“ postao je i Nacionalni 

savet maĎarske nacionalne manjine u Srbiji. Zakonom o nacionalnim savetima nacionalnih 

manjina predviĎeno je da nacionalni savet predstavlja nacionalnu manjinu u oblasti 

obrazovanja, kulture, obaveštavanja na jeziku nacionalne manjine i sluţbene upotrebe jezika i 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za septembar 2011. 

 

pisma, učestvuje u procesu odlučivanja ili odlučuje o pitanjima iz tih oblasti i osniva 

ustanove, privredna društva i druge organizacije iz ovih oblasti. Sredstva za finansiranje rada 

nacionalnih saveta obezbeĎuju se prevashodno iz budţeta, mada se nacionalni saveti mogu 

finansirati i iz donacija i drugih prihoda. U medijskoj oblasti, Zakon predviĎa da nacionalni 

savet moţe, samostalno ili zajedno sa drugim pravnim licem, osnivati ustanove i privredna 

društva za obavljanje novinsko-izdavačke i radio-televizijske delatnosti, štampanja i 

reprodukcije snimljenih medija i vršiti prava i obaveze osnivača. TakoĎe, republika, 

autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave kao osnivač javnih preduzeća i 

ustanova u oblasti javnog informisanja koje u celini ili preteţno vrše informisanje na jeziku 

nacionalne manjine, mogu u sporazumu sa nacionalnim savetom u celini ili delimično preneti 

osnivačka prava na nacionalni savet. Po prvom od ova dva osnova, Nacionalni savet 

maĎarske nacionalne manjine u Srbiji postao je suosnivač RTV „Pannon“, a po drugom, 

osnivač pomenutog dnevnog lista „MaĎar so“. Smene direktora RTV „Pannon“ i glavnog i 

odgovornog urednika „MaĎar soa“ par meseci ranije, čine očiglednim da je rešenje Zakona o 

nacionalnim savetima nacionalnih manjina, kojim je savetima omogućeno da upravljaju 

manjinskim medijima, u potpunosti zanemarilo mehanizme zaštite rukovodećih struktura i 

redakcija takvih medija, posebno imajući u vidu njihovo finansiranje preteţno iz budţetskih 

sredstava, a sve budući da praksa pokazuje da su moguće i da se dešavaju situacije u kojima 

se vršenje osnivačkih prava zloupotrebljava i stavlja u funkciju interesa, ne manjinske 

zajednice u celini, već političkih partija koje ostvare većinu u samom nacionalnom savetu. 

 

 


